Hvordan kan du, som aut. bilforhandler, bruge Facebook som annoncemedie?

Facebook er i dag blevet en del af de fleste menneskers hverdag. Uanset alder besøger folk ofte deres Facebook profil. De søger primært underholdning. De vil more sig og oplyses.

Som aut. bilforhandler kan du udnytte Facebook som et attraktivt annoncemedie. Du kan ”brande” dit navn, og du kan annoncere for f.eks. nye biler, brugte biler og værkstedstilbud.

Du har selvfølgelig mulighed for at opnå ”organisk reach”. Gratis. Men da den “organiske reach” er faldende bør du komme i gang at bruge Facebook som et meget målrettet og intelligent annonceringsværktøj.

Min erfaring er, at sammenlignet med print, radio, TV, og til dels Google Adwords, er Facebook et virkningsfuldt og ikke mindst billigt annoncemedie.

Målrettede annoncer i dit distrikt

Det, som gør Facebook så attraktivt som annoncemedie, er, at du kan målrette dine annoncer specifikt til personer i dit (og faktisk også i dine konkurrenters!) distrikt.

Du kan vælge at opsætte dine annoncer således, at de vises inden for specifikke postnumre.

Du kan samtidig også bestemme, at din annonce skal vises til en bestemt målgruppe, idet, du har mulighed for at segmentere efter f.eks. køn, alder og interesser.

Dvs. du f.eks. kan opsætte en annonce i”dine” postnumre, der rammer mænd 30-55 år, der interesserer sig for Renault.

Ram plet med din markedsføring. Brug Facebook

Annoncer på Facebook overfor din e-mail liste eller overfor kunder, der allerede har besøgt din hjemmeside

Facebooks avancerede annoncemuligheder

Men Facebook tilbyder også endnu mere avancerede annoncemuligheder, f.eks. kan du annoncere direkte til en e-mail liste. Du kan målrette annoncer mod en e-mail liste, helt ned til ca. 40 e-mails.

Hvis den e-mail, du har modtaget fra din kunde, og den e-mail som den pågældende person anvender som indgang til Facebook siden, er identisk, så kan du målrette en annonce til personen.

Flere importører har også et ”prøveturs registeringssystem”, hvor folk opgiver deres e-mail, når de har booket prøvetur hos dig. Undersøg evt. muligheden for anvende disse e-mails i din Facebook annoncering.

Re-targeting annoncer

En anden meget virkningsfuld annoncemulighed på Facebook er ”retargeting”. Via Facebooks annoncesystem kan du generere en ”Pixel”, som kan placeres på din hjemmeside

Via din Facebook pixel kan du nu målrette dine annoncer mod folk, der har besøgt din hjemmeside og / eller specifikke dele af hjemmesiden.

Lad os antage, du er Renault forhandler, og at en person har besøgt en underside på din hjemmeside, der omhandler kampagnemodellen Renault Capture Artic. Efterfølgende kan du opsætte en annonce, som personen vil se næste gang, vedkommende logger på Facebook.

Bilforhandlere bør bruge Facebook i markedsføringen

Eksempel på målrettet Facebook annonce til personer, der har besøgt Capture Landing Page

Lead ads – Skaf “varme” e-mailadresser

Den sidste annonceform, jeg vil orientere om er ”Lead ads”. Med Lead ads tilbyder du forbrugeren noget indhold, ”mod” at forbrugeren giver dig sin e-mail. E-mailen giver forbrugeren fordi, han/hun efterfølgende kan modtage noget indhold fra dig pr. mail.

Denne annonceform er særligt velegnet, hvis du kan tilbyde forbrugeren, hvad der med et ”dyrt” ord kaldes ”Content upgrade”. Lad os antage, at du tilbyder guiden ”7 fejl, du ikke må begå, når du køber ny bil” til en målgruppe, som du på forhånd har defineret.

Forbrugeren bestiller guiden ved at trykke på en knap, der er integreret i Facebook annoncen. Facebook henter så automatisk navn og e-mail på personen. Så med kun 2 klik har kunden bestilt guiden. Uden at forlade Facebook miljøet!

Eksempel på hvordan ”Facebook lead ads fungerer”

Nu har du fået en e-mail fra en person, som, du ved er interesseret i at modtage din guide: ”7 fejl, du ikke må begå, når du køber ny bil”. Nu kan du sende guiden afsted, evt. indeholdende et godt tilbud.

Forsendelsesprocessen kan opsættes og sendes automatisk via Mailchimp (nyhedsbrevssystem) og et program, der hedder Zapier. Samtidig har du fået en ny mail adresse, og du kan igen påbegynde en Facebook annonce målrettet e-mail adresser, du netop har modtaget.

Facebook leadads
Gitte Mølbak Facebook markedsføring til bilforhandlere
Kontakt Propagandafabrikken

Mit navn er Gitte Mølbak, og jeg har mere end 15 års erfaring med markedsføring af biler. Jeg har været ansat både i importør- og forhandlerled, og har i de sidste 3 år været selvstændig. Jeg hjælper især bilforhandler og værksteder med markedsføring.

Læs mere om markedsføring til bilforhandlere